مشعل (burner)
ورود به سایت все шаблоны для dle на сайте newtemplates.ru скачать
امروز: پنج شنبه، 31 خرداد 1397
 

مشعل (burner)

مشعل (burner) 
دستگاهی است که با ترکیب  هوا و سوخت :(به این عمل احتراق گفته می شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به شعله آتش تبدیل می کند و باعث گرم شدن دیگ میشود که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می شود. و درست اجرا شدن دودکش و مقدار هوای اطراف مشعل باعث بهتر کارکرد و مصرف انرژی کمتر است این انرژی تولید شده توسط دو روش جابه جایی و تشعشع به محیط اطراف انتقال داده می شود. مشعل ها بر اساس موارد زیر دسته بندی می شوند:

-پروفیل شعله تولید شده
-نوع سوخت
-طریقه اشتعال
-ظرفیت کاری
وظیفه اصلی مشعل ایجاد گرمایش می باشد که با توجه به نیاز، مشعل مورد نظر را انتخاب می شود. از مشعل ها به منظور تبدیل آب به بخار، گرم کردن مایعات ناقل حرارت، حرارت دهی مستقیم در پخت و پز و اکسید کردن، تأمین حرارت به منظور خشک کردن محصولات و سایر مصارف خاص استفاده می شود. یکی از بزرگترین استفاده های مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلر ها می باشد. در انواع دیگ ها مشعل هایی با ظرفیت کاری متفاوت استفاده می شود. طرز کار مشعل بدین شکل می باشد که با پاشش سوخت (گاز، گازوییل، مازوت) از طریق ورودی و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله به داخل کوره هدایت می کند. در مشعل و دیگ تعدادی کنترل کننده وجود دارد که میزان و زمان هر کدام از فر آیند های مشعل را کنترل می کنند. برای مثال ترموستات دیگ و کنترل دود که گاهی به جای آن از سلول فوتوالکتریک استفاده می شود، به طور خودکار باعث کار کردن و از کار افتادن مشعل می شود.
 
مشعل گازسوز که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد
 
این مشعل ها برای احتراق گاز طبیعی طراحی شده اند. دبی سوخت گازی لازم در این مشعل ها، توسط شیر برقی کنترل شده و هوای لازم برای احتراق آنها، توسط یک دمنده که بر روی محور موتور نصب شده است، تأمین می شود. دبی این هوا توسط دمپر هوایی که در ساختمان مشعل نصب شده است، کنترل می شود.
جریان گاز از یک فیلتر عبور کرده، با هوای احتراق مخلوط شده و آماده ی احتراق می شود. اگر فشار هوای احتراق از حدی کمتر شده و یا دبی سوخت از مقدار مورد نظر بیشتر یا کمتر شود، این موضوع توسط سنسورهای فشار تعبیه شده در مشعل حس شده و مشعل به وسیله ی یک رله ی کنترلی، خاموش می شود. در صورت مناسب بودن تمام شرایط ذکر شده، در نهایت مخلوط سوخت گازی و هوا، توسط جرقه (که به وسیله ی یک ترانس ولتاژ بالای نصب شده در ساختمان مشعل ایجاد می شود) و یا به وسیله ی شعله ی یک شمعک که در مسیر خروجی جریان قرار می گیرد، محترق می شود. همچنین به منظور یکنواخت کردن و پایدار سازی شعله، از یک شعله پخش کن در جلوی نازل سوخت استفاده می شود. به منظور کنترل فرآیند احتراق، از یک سنسور به نام میله ی یونیزاسیون، در مسیر شعله استفاده می شود. در صورت برقرار شدن شعله و وجود حرارت، یک جریان الکتریکی در آن برقرار شده و رله ی مشعل با دریافت این جریان به عملکرد خود ادامه می دهد. اگر به هر علت، تغییری در وضعیت این جریان رخ دهد، مشعل توسط رله خاموش می شود.
تاسیسات صفادشت مجری تاسیسات شما
نصب موتورخانه  0912160264
ارسال یک نظر
کانال تلگرام
آمار
آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز :
145
بازدید دیروز :
484 [+220.53 %]
بازدید هفته :
920
بازدید ماهانه :
4018
بازدید سالانه :
15699
بازدید کل :
989453
بیشترین بازدید :
2575 نفر در 1395.03.10
  • (شمارنده)
شبکه اجتماعی
  • توییتر
  • فیسبوک
  • گوگل